Crack af kopibeskyttelse

Knap er et nyt stykke software kommet på markedet, før der er lavet et såkaldt crack, der kan bryde kopibeskyttelsen. Nye metoder til kopibeskyttelse dukker ustandseligt op, og Microsofts produktaktivering er den seneste i rækken.

Windows XP

Der er ikke nogen nyhed, at der næsten altid bliver programmeret cracks til alverdens programmer, spil med videre. Men hvorfor bliver der brugt hundredvis af arbejdstimer på at producere eksempelvis kopibeskyttelse, når beskyttelsen alligevel ødelægges. Er programmørerne for dårlige, eller findes der ikke nogen metoder, der er gode nok endnu?

Kig eksempelvis på Windows XP - allerede mens produktet kun er ude i den anden betaversion, så er der produceret flere cracks, der omgår den omstridte aktivering af produktet. Vi har ved en hurtig søgning på nettet fundet to programmer, der angiveligt skulle kunne cracke Windows XP's tvungne aktivering af produktet. Begge forslag går simpelt ud på, at der skal ændres i registreringsdatabasen. En variabel, kaldet "RegDone", skal ændres fra 0 til 1, og variablen "Activation Required" skal sættes til 0. Der går dog rygter om, at Microsoft bruger de forskellige cracks til at lave endnu bedre kopibeskyttelse, og at disse cracks derfor ikke virker til nyere udgaver af beta2.

Det kræver altså umiddelbart ikke nogen speciel teknisk viden. Man skal bare følge en opskrift med et par punkter - vi har dog ikke afprøvet ovenstående cracks, og det kan heller ikke anbefales at man ændrer i registreringsdatabasen, medmindre man kender til den i forvejen.

Flere vinkler

Man kan betragte kopibeskyttelse udfra flere vinkler: Kopibeskyttelse bliver brugt af firmaer for at hindre piratkopiering. Men når nu kopibeskyttelsen er så let at bryde, så rammer den ikke de hårde pirater, der tjener penge på piratkopiering, men kun Hr. og Fru Jensen.

Microsofts aktiveringsprocedure er målrettet imod de almindelige brugere, der lige låner deres software til naboen, der så lige låner den ud til sin fætter og så videre. Microsoft antager, at denne form for piratkopiering står for omkring 50 procent af det samlede tab for softwareproducenter.

Hvis der er produceret kopibeskyttelse til et program, så bliver brugeren nødt til at gøre noget aktivt for at ødelægge denne beskyttelse. Derfor kan man mene, at brugeren derved har lettere ved at få dårlig samvittighed og lade være med at ødelægge beskyttelsen.

Hvis der ligesom i Windows XP og Office XP er indlagt "forhindringer" i form af tvungen aktivering, så kan det virke som en opfordring til brugerne til at omgås denne forhindring. Jo større irritation, desto større tendens har brugerne det med at føle at det er retfærdigt, at de ødelægger kopibeskyttelsen.

Spørgsmålet er, om kopibeskyttelse kun bliver produceret for at skræmme folk fra at kopiere.

Hvordan

De fleste firmaer vil ikke fortælle de tekniske detaljer om, hvordan de opbygger deres programmer til brug for kopibeskyttelse. Mange bruger den føromtalte metode, hvor en variabel sættes til en bestemt værdi, og udfra denne værdi bestemmes det, om der må kopieres eller ej. Dette har vist sig ikke at være tilstrækkeligt. Det er let at ændre i registreringsdatabaser eller lignende ved hjælp af en debugger.

Andre bruger digitale vandmærker til at markere produkter og derved opspore piratkopier, men teknologien til dette er stadig ikke god nok. Vandmærkerne er simpelthen for lette at ødelægge eller fjerne.

Det nyeste form for kopibeskyttelse er nok Microsofts aktiveringsprocedure, som er beskrevet i en http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2387" target="_blank">tidligere artikel. Denne metode tager kort fortalt et digitalt "fingeraftryk" (kaldet en checksum) af diverse hardwarekomponenters unikke identifikationsnumre og af produktets registeringskode. Denne checksum samt registreringskoden skal oplyses til Microsoft, når produktet aktiveres og derved vil Microsoft opdage, hvis der er produceret piratkopier.

I øjeblikket ser det altså ud til, at der ikke er nogle metoder, der er gode nok til brug for kopibeskyttelse. Kun fremtiden kan vise om Microsofts aktiveringsprocedure virker, og om der kan produceres andre former for kopibeskyttelse.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S